Tio tips för lyckad viktminskning

Här är en lista på några effektiva tips för att komma igång med din viktminskning. Om du verkligen menar allvar med att gå ner i vikt måste du först vara medveten om vilka steg du måste ta för att lyckas.

1. Det första du bör göra är att fastställa i vilken utsträckning du är överviktig. Rådgör gärna med din läkare för att få en korrekt bedömning, först då du blir medveten om hur mycket du behöver göra för att förlora vikt.

2. Sikta på att gå ner i vikt genom en kombination av att minska ditt dagliga kaloriintag och öka din fysiska aktivitet. Detta kommer att göra att dina chanser att lyckas blir mycket större. Med ett mindre intag av kalorier, kommer överflödigt fett lättare förbrännas av ökad fysisk aktivitet.

3. Tro inte att du kan uppnå omedelbart resultat i din viktnedgång. Sikta på att förlora din övervikt gradvis. Det finns studier som visar att personer som gått ner i vikt långsamt har en större chans att stanna kvar på sin nya lägre vikt än de som går ner i vikt snabbt. Att gå ner ungefär 1-1,5 kilo i veckan är rekommenderat.

4. Vatten innehåller inga kalorier så drick alltid mycket av det. Vatten är väldigt viktigt för kroppen att fungera korrekt. Att dricka mycket är framförallt viktigt i början av en diet när överflödig vätska lätt förloras.

5. Väg dig inte hela tiden, det är normalt att vikten varierar något från dag till dag. Gör det istället en gång i veckan, det är tillräckligt för att se dina framsteg. Ge dig inte själv en falsk känsla av framgång om din vikt är mindre än normalt en dag, och känn inte att det är totalt hopplöst om vikten inte har förändrats.

6. Sätt ett realistiskt mål och utforma en vettig plan för diet och regelbunden motion. Mät framstegen varannan vecka och ät förnuftig hälsosam mat istället för att svälta dig själv i en månad. Ett kaloriintag på mindre än 1000 kalorier per dag kommer göra mer skada än nytta.

7. Ät en balanserad kost som innehåller kolhydrater, protein, lite fett samt vitaminer och mineraler. Kroppens behov förändras inte bara för att du bantar. Var bara uppmärksam och försök välja alternativ med mindre kalorier och i mindre kvantitet.

8. Skaffa en korrekt våg. Underskatta inte betydelsen av detta om du menar allvar med att hålla koll på dina framgångar. Ställ in din badrumsvåg till noll och kontrollera att den fungerar korrekt genom att väga en produkt med uppmätt vikt, till exempel ett kilo socker. Väg dig också helst utan några kläder på.

9. Det är viktigt att du planerar dina måltider, eftersom det hjälper dig att hantera ditt kaloriintag under dagen. Försök att äta små måltider istället för en enda stor måltid på en dag. Att äta små mängder ofta kommer att minska hungerkänslorna.

10. Försök att minska ditt intag av socker och fett. Det är två viktiga delar av din kost som bör övervakas. Välj margarin med reducerad fett istället för smör. Skär ner på kex, kakor, choklad och chips. Färskost är bättre än fet hårdost. Baka eller grilla maten. Läs och ta reda på så mycket du kan om detta.

Skribent:

Denna skribent har skrivit 3 artiklar. Mer information om skribenten kommer snart.