E-postmarknadsföring – fördelar med att skicka nyhetsbrev via e-post

Många företag skickar idag ut nyhetsbrev via e-post till sina kunder. Kanske har du funderat på att göra det själv men tycker att det verkar svårt eller kräver mycket tid, men det gör det inte om du använder rätt verktyg. Idag finns det både program som man kör i sin egen dator och tjänster på webben som man kan använda för att skapa och skicka ut nyhetsbrev via e-post. Ofta har programmen och webbtjänsterna många färdiga mallar man kan utgå ifrån, som man sedan anpassar efter egna önskemål. De mer avancerade programmen och tjänsterna kan även hantera anmälan och avanmälan till/från e-postlistor samt hantera eventuella felaktiga e-mail som studsar tillbaka.

Här nedan tänkte jag lista upp några fördelar med att skicka ut nyhetsbrev.

1. Det går fort att skicka ut ett nyhetsbrev via e-post
Har du ett bra e-postverktyg så kan du få ut ett nyhetsbrev väldigt fort. Att skicka flera tusen nyhetsbrev per timme är ofta inget problem. Och mottagarna får då brevet samma dag som du skickat ut dem.

2. Det är billigt
Jämfört med att skicka ut information via vanlig post så är detta ett väldigt billigt sätt att få ut information till sina kunder. Du slipper kostnader för porto, kuvert, papper samt tryckkostnader eller utskriftskostnader (att skriva ut ett stort antal brev med skrivare kostar ofta mer än man tror).

3. Nyhetsbrev ger fler besökare till din hemsida
Har du en hemsida så kan ett nyhetsbrev vara ett bra sätt att öka antal besökare dit. Skriver du intressanta saker i ditt nyhetsbrev och har en länk för mer information så kommer många att klicka på länken för att läsa mer.

4. Nyhetsbrev kan ge omedelbar respons
När dina kunder får ditt nyhetsbrev så sitter de vid datorn och steget då till att agera är väldigt litet. De kan antingen gå direkt till din hemsida och beställa en produkt eller så skickar de kanske ett e-mail till dig med lite frågor. Det kan vara bra att vara beredd vid datorn efter ett utskick eftersom det alltid brukar vara några som omedelbart tar kontakt.

5. Du kan lätt mäta resultatet
De flesta program och tjänster för e-postmarknadsföring och nyhetsbrevutskick har funktioner som möjliggör analyser av ett utfört e-postutskick. Exempelvis kan man se hur många som läst ett nyhetsbrev samt ofta även se vilka som läst brevet. När du skickar ut information eller reklam via vanlig post har du sällan denna möjlighet och ofta vet du inte alls vilka som mottagit och inte mottagit ditt vanliga utskick.

Det finns ytterligare fördelar och vill du veta mer om dem så kan du läsa artikeln Skicka nyhetsbrev via e-post (21 fördelar) som vi skrivit.

Viktigt – ge alltid dina mottagare en möjlighet att avanmäla sig
Att få nyhetsbrev som man själv begärt har folk i regel inget emot, men börjar man få nyhetsbrev som man inte önskat så kan det skapa en viss irritation. Så du ska alltid vara mycket noggrann med att dina mottagare verkligen vill ha dina nyhetsbrev.

Och en sak som också är mycket viktig är att dina mottagare även har en möjlighet att avanmäla sig från din e-postlista. Även om en kontakt själv begärt att gå med i din e-postlista så kanske det kommer en dag då han/hon vill gå ur och då bör det alltid finnas information i nyhetsbrevet om hur man bär sig åt. Är dina kunder privatpersoner så är det dessutom lag på att man ska kunna avanmäla sig på ett lätt sätt. Men de flesta program och tjänster för nyhetsbrev och e-postmarknadsföring brukar sköta detta automatiskt så det brukar i regel inte vara något problem att hantera detta.

Skribent:

Jag heter Mika Larramo och arbetar på dataföretaget SamLogic Software.

Denna skribent har skrivit 1 artiklar.