Är sökmotoroptimering gratis?

Jag fick frågan häromdagen av en kollega som undrade varför man betalar för sökmotoroptimering. Kan man inte sköta det själv? Han jobbar med företagets webbsajt på ett tekniskt plan och är allmänt nöjd med hur den ser ut och fungerar. Självklart anser han sig ha koll på vilka sökord som fungerar och hur mycket trafik dessa ord skall dra in till sajten. Så visst – man kan i någon utsträckning förstå hans fråga.

Sökmotoroptimering är verkligen gratis om man kan uppfylla några få kriterier. Först och främst så ska man ha mycket god koll på vad sökmotoroptimering går ut på, man ska ha den tekniska kompetensen att genomföra det på sin egen sajt, man ska ha den språkliga kompetensen att kunna skriva på ett för Google attraktivt sätt och sist men inte minst så får man inte värdera sin egen tid till någonting alls. På så sätt är det alltså gratis med sökmotoroptimering på samma sätt som det är gratis att klippa sitt eget hår, sköta sin egen bokföring eller ställa diagnos på sig själv när man plötsligen insjuknar.

Jag ställde min kollega mot väggen eftersom jag själv tycker att SEO är ganska intressant och på samma sätt som han, anser jag mig vara en hygglig amatöroptimerare. Det visade sig snabbt att hans kunskaper i området var så dåliga och förlegade för att till och med jag kunde upptäcka hålen i resonemanget och de sökfraser han ansåg vara viktiga och trafikdrivande var enbart de sökord som han faktiskt kunde fiska upp ur Googles analysverktyg. Flera långa och ovanliga fraser med 2-3 träffar i månaden och en lång rad med bara en träff. Strötrafik alltså, till vad som i branschen brukar kallas ”long tail”-fraser.

Hans räddning är att han har många sidor och mycket innehåll, så det finns mycket för Google att indexera – men flera av de förmodligen viktigaste och värdefullaste sökorden saknades helt. När jag började rabbla upp de sökord jag själv trodde skulle vara relevanta för hans verksamhet kunde han konstatera att han inte blev hittad alls via dessa fraser.

Kvarstår nu att endera lägga ännu mer tid på att uppdatera sina kunskaper i området, eller bita i samma äpple som de flesta gör när det kommer till exempelvis bokföring, reklamproduktion och annat verksamhetsfrämmande – och lägga ut verksamheten till en konsult.

Nu är min kollega ovanligt tjurig när det kommer till den egna webbsajten så jag tror inte han kommer kontakta någon sökmotorkonsult den här veckan heller, han kör hellre ännu ett varv med mer eller mindre lyckade åtgärder. Men du som hittat den här artikeln och faktiskt vill nå ut med dina produkter och tjänster på ett effektivt sätt utan att göra om samma misstag – kontakta någon som jobbar med sökmotoroptimering på en daglig basis.

Även om det finns mer eller mindre skickliga hantverkare även inom SEO-området så är det sannolikt så att deras kunskaper är mer aktuella än dina och i de flesta fall kan de med relativt små medel skapa stora resultat. Då är det ju plötsligt värt det, eller hur?

Skribent:

Skrivglad och omniintresserad - skriver dagligen artiklar på beställning, alltid med kapten Google i åtanke.

Denna skribent har skrivit 3 artiklar.